torsdag den 1. september 2011

Verdens nemmeste boller!

Jeg er normalt ikke særlig vild med at bage boller.. Hader at have dej på fingrene! Ellers kan jeg nu godt lide at bage kager osv., men lige boller... Nej.
Men det var da kun lige indtil min gode veninde Malene, kom med en opskrift på koldthævede boller.. Fra Amo. De er suuuper nemme! Og man skal IKKE have fingrene i dejen :)). Dobbelt op på nemt! Dejen skal simpelthen bare røres sammen og så i køleskabet natten over, og om morgenen klasker man dejen på en plade og 20 min. efter har man lækre lune boller til morgenmaden.
Jeg brugte dem til Olivers fødselsdag. Der havde jeg så rørt dejen sammen om morgenen ved 7-tiden, og derefter ladet den stå i køleskabet til omkring kl. 13 - det fungerede ligeså godt.
I kender måske opskriften nogle af jer, men til jer der ikke gør, kommer her den bedste opskrift på nogle super nemme boller som ovenikøbet smager rigtigt godt!


Til ca. 12 stk. (jeg fik altså ca. 20 stk. ud af portionen - måske jeg laver ret små boller?):

750 g. mel
150 g. havregryn
7 dl. vand
25 g. gær
1 spsk. honning eller sirup
½ spsk. salt
3 spsk. olie

Om aftenen:
Rør gæren ud i vandet, tilsæt salt, olie, honning og havregryn. Rør mel i dejen lidt ad gangen og rør den glat. Dejen skal være meget blød og våd. Kom film over skålen og stil den i køleskabet natten over.

Om morgenen:
Tag dejen ud, sæt dejklatter på en bageplade med 2 skeer, og lad bollerne hvile mens ovnen varmer op. Pensl med vand og drys med havregryn eller birkes.

Bollerne bages i 18-20 minutter ved 200 grader varmluft.

Bon appetit! :)

2 kommentarer:

  1. Heeeeeeeey.....jeg takker ærbødigst for opskriften...den er da såå nem...jeg er en klovn til at bage boller.....ved ikke hvor det går galt. Men den der tror jeg lige jeg kan fatte...og ingen dej på fingrene....fantastisk....Hvis ikke jeg kan lave dem der, så bager jeg aldrig mere....:O)

    SvarSlet
  2. Hihi jamen velbekom! Og den er nemlig super nem, så den kan du godt finde ud af ;)...

    SvarSlet